Monday, April 6, 2009

Ahlan Wasahlan Batch 24...


Salam..
     Ahlan wasahlan batch 24..Selamat datang adik2 batch 24...=)

              Sempena dgn kedatangan adik2 batch 24,batch ku tlh mengadakan satu majlis on 4th april sebagai menyambut kedatagan mereka ke manipal ni..majlis ni sememangnye satu tradisi,diadakan setiap kali ade junior datang..majlis ni khas untuk pelajar muslim je dan merupakan gathering untuk pelajar2 muslim selain drpd hari raye..ia tlh diadakan bertujuan untuk mewujudkan ukhwah between senior n junior yang bru n juge bertujuan untuk merapatkan lg silaturrahim between us yg da lame kt manipal ni...since batch ku adalah senior most,so ktorg adalah penganjur..hihi..

               Majlis kali ni dipanggil LIQA' MAHABBAH(old name=Malam Ramah Mesra)..Liqa Mahabbah kalo xsilap maksudnye pertemuan yg harmoni,pertemuan kasih sayang..So,majlis kali ni ktorg buat sedikit kelainan la agar sesuai dgn name yg diberi..ktorg tlh memperkenalkan konsep makan dalam dulang(rase2 nye 1st tym kot kt manipal ni) ktorg plih konsep ni agar matlamat asal majlis ni untuk merapatkn silaturrahim akn tercapai=)

               Ape yg besnye makan dalam dulang ni kan,ktorg dpt kenal2 dgn sahabat2 dr semua batch..sebab setiap dulang tu,ade 5members,1person from each batch...sebelum ni ktorg mkn ikut batch thus kurangla mix wit others,xkenal sgt la..so malam tu ktorg dpt kawan n adik2 baru frm other batch..seronok sgt=) aku rs majlis ni hmpir berjaye sb after makan2 tu nmpkla ade yg da tuka2 no fon untuk kc pas year questn kt adik2..n aku sndr pon agak rapat nga adik2 dlm grup ku..atleast bl mcm ni kn,aku bolehla tlg2 adik2 if dorg dlm kesusahan especially adik batch24 yg br dtg,sure byk kesulitan kn..buat midah,siti,farhana,athirah,n mizah hope ukhwah yg terbina akn terus berkekalan..Insyaallah..

               Selain drpd dpt merpatkan silaturrahim,actually byk sgt kelebihan makan dalam dulang ni..So,kt cni aku nk share sket tentang kelebihan2 makan dlm dulang ataupun makan secara berjama'ah..ia diambil dr i luv islam..

Makan berjama’ah

Berkumpul menghadapi hidangan dan makanan secara berjama’ah adalah suatu yang dianjurkan bagi kaum muslimin di samping akan mendapatkan keutamaan berdasarkan hadits berikut:



"Berjama’ahlah dalam menyantap hidanganmu dan sebut nama Allah padanya, niscaya akan mengandung berkah bagimu" (Silsilah Hadits-hadits Shahih no. 664).



Hadits ini dikhabarkan oleh Rasulullah berkenaan dengan seseorang yang datang kepadanya dan berkata:Wahai Rasulullah, kami ini setiap kali makan tidak pernah kenyang.

Maka Rasulullah berkata: Pasti masing-masing kamu makan sendiri-sendiri.

Dia menjawab: Benar ya Rasulullah.

Rasulullah berkata: Berjama’ahlah dalam menyantap makananmu



Hadits di atas memerintahkan kepada kita agar setiap kali makan supaya berkumpul melingkar pada satu nampan makanan dan tidak makan sendiri-sendiri, sebab makan sendiri-sendiri itu disamping akan membuat masing-masing orang yang makan itu tidak akan kenyang (seperti kata shahabat di atas) juga tidak mendapatkan berkah/kecukupan.



Karena kecukupan itu akan diperoleh dengan makan bersama, meskipun jumlah peserta hidangan bertambah, sebagaimana kata Nabi r:

“Makanlah berjama’ah dan jangan bercerai-berai, sesungguhnya makanan satu orang itu cukup untuk dua orang”.



“Sesungguhnya makanan satu orang itu cukup untuk dua orang makanan dua orang cukup untuk tiga atau empat orang dan makanan empat orang cukup untuk lima atau enam orang. (Silsilah hadits-hadits shahih no. 895).

Jom pasni kite try amalkan makan dalam dulang ye sahabat2 espcially my osmet..kalo xdpt mkn dlm dulang pon atleast kt dpt mkn same2,not alone=)




akhawat batch20...ukhwah fillah=)

Dikesempatan ni gak,aku mewakili MT nk ucapakn byk2 terima kasih kepada mereka yg menjayakan majlis ni espcially to my beloved batch 20 n also frens from batch21..Kami dr batch 20 hope pasni korg bolehla kekalkan konsep mkn dlm dulang ni memandangkan dulang2 tu tlh diwakafkan..hihi
..



             

No comments:

Post a Comment