Thursday, July 30, 2009

Pterygium??..Allergy??..My eyes??..huhu

Salam...

       Emm last week,tibe2 sorg kawanku ty kat aku..
       
             F:Shida,knape mate kiri ko nmpk cam 'kotor' r??
             
             Me:Haaa?? kotor?? Ape yg kotor nye??

             F:Xde,ade sumtig kt cornea ko,cm yellowish...

             Me:Yellowish?? Ape plak tu??....

aku pon trus g check mate ku,n mmg btolla ape yg kwnku ckp,ade sumtg yellowish in color dkt nasal side of left cornea..Apekah itu???

aku pon da mule cuak2..huhu...

keesokan harinya,dalam class Paediatric ktorg ade blaja psal Bitot's spot..rupe Bitot's spot tu cam ala2 kt mate aku tu..tambah lg la cuak aku..!!

After class,trus je aku g OPD,jumpe Dr Shashikiran..ty sal mate ku..n die diagnose aku Pterygium..
PTERYGIUM???? Ape tu??? aku ty die,die suh aku go back n find out wut is pterygium..
Tapi Dr Shashi ckp bnde tu benign je,x effect pape tp maybe ade cosmetic effect!!!

Camane ni? Dr Shashi  suh aku jmp opthalmologist untuk confirmkan ape yg die diagnosed tu..

At home...Aku trus je search Pterygium kt internet..N jumpela..They said...

Pterygium usually refers to a benign growth of the conjunctiva. A pterygium commonly grows from the nasal side of the sclera. It is associated with, and thought to be caused by ultraviolet-light exposure (e.g. sunlight), low humidity, and dust. The predominance of pterygia on the nasal side..Symptoms of pterygium include persistent redness, inflammation, foreign body sensation, dry and itchy eyes.



Alamak!!!sume symptoms tu aku ade..Adekah?? n aku jumpe lak bnde ni...

However, no reliable medical treatment exists to reduce or even prevent pterygium progression. Definitive treatment is achieved only by surgical removal. Long-term follow up is required as pterygium may recur even after complete surgical correction


Waa...Ape nak buat ni..xde treatment??? means aku kn jage btol2 mate ku to prevent further growth..sob2..sedeh..huhu..

Tapi aku still nk jumpe opthalmologist sb nk confirmkan..Today,during lunch break aku pon g la jumpe opthalmologist kt Hospital Karkala.tmptku posting..

Die pon watla eye check up..n he told me...

"I dont think its pterygium..no inflamation there..it juz allergic..ur eyelids r allergic to some allergens n its ur eyes r affected..i'l gv u some antibiotics n lubricant to prevent dryness of eyes.."

Lepas dengar doc ckp cm2..Alhamdulillah..bukan pterygium la,allergic je..Syukur..hihi.

Tapi,papepun,pasni kene jg mate baek2..btol x?^_^..sebab mate adalah anugerah dari Allah yg sgt berharge..tanpe mate,make gelaplah dunia ni..tanpe mate cane kite nk lihat alam ciptaanNya ni??..tanpe mate,betape sukarnye kite nk jalani kehidupan kite di muka bumi ni..betape sgt berharge sepasang mate yg Allah anugerahkan kepada kite ni=)

So,kat cni aku nk share nga semua tentang penjagaan mate yg btol..hihi
 
Dalam merawat bahagian mata, terdapat berbagai petua atau amalan orang zaman dahulu yang boleh diamalkan hingga kini. Selain murah, bahan-bahannya juga mudah diperolehi antaranya:

Timun~Letakkan hirisan timun di mata dengan keadaan mata tertutup. Lakukan selama 10 minit setiap hari. Waktu paling berkesan bermula pada sebelah pagi atau ketika mata berada dalam keadaan tekanan.
Uncang teh~Sejukkan dahulu uncang teh yang telah digunakan, kemudian letakkan pada mata selama lebih kurang 10 minit. Uncang 'chamomile' Uncang 'chamomile' juga banyak khasiatnya. Gunakan seperti uncang teh tadi, lekap di mata dan biarkan selama 10 minit.
Lobak merah~Amalkan makan lobak merah atau lebih elok 'baby carrot' untuk menghasilkan mata yang sihat dan terang
Ais ketul~Tuamkan ais di bahagian bawah mata yang bengkak. Langkah ini baik untuk mengurangkan bengkak di bawah mata selain menyegarkan mata yang penat
Kapas & penyegar kulit~Basahkan kapas dengan penyegar kulit wajah dan lekapkan di mata.

::Lakukan setiap malam agar mata sentiasa segar selepas bangun dari tidur::
   
        

2 comments:

  1. shida...dr sashikiran tu medicine ke?....wife die dr sashikala ke?...haha...tetibe tny....coz kalu btol...die sgt besh...nape la die dh balik mnaipal....sob sob sob...

    ReplyDelete
  2. aa..btol la kak,dr.shashikiran yg tu la..die da kt karkala skrg,br je blik cni..cuak la nk blk mlake..huhu

    ReplyDelete